دیروز و در آغازین ساعات صبح جمعه خبری تلخ در فضای رسانه ای کشور منتشر شد. خبر حکایت از برخورد دو قطار مسافربری در مسیر سمنان به مشهد و در نزدیکی ایستگاه هفت خوان سمنان داشت که متأسفانه در این حادثه ۴۴ نفر از هموطنان مان جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر مصدوم شدند. این خبر قلب همه شنودگان آن را در این پاییز سرد به آتش کشید. حادثه به قدری تلخ بود که در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام شد؛ در این زمینه پایگاه خبری- تحلیلی " قدس آنلاین" در گفتگویی کوتاه با مهندس علی رضا خسروی نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون عمران در مجلس نهم به بررسی دلیل این واقعه ناگوار پرداخته است.
خسروی با اشاره به این موضوع که مسئولان ذیربط خطای انسانی را عامل اصلی این اتفاق عنوان کرده اند اظهار داشت: ناحیه شمال شرق، ناحیه بسیار وسیعی است که به دلیل ترافیک بالا در خطوط آن و ایرادات مدیریتی این چندمین حادثه ای که در این خطوط رخ می دهد. ناحیه شمال شرق، ناحیه بسیار وسیعی است که به دلیل ترافیک بالا در خطوط آن و ایرادات مدیریتی این چندمین حادثه ای که در این خطوط رخ می دهد. وی افزود: مجلس بارها در این زمینه و ترافیک بالا و امکانات پایین این خطوط به دولت هشدار داده بود، به نظرم وقت آن رسیده است این مسیر کوتاه تر شده و با مجزا کردن آن راه آهن کشور بتواند مدیریت و نظارت بیشتری روی این خطوط داشته باشد. خسروی خاطرنشان کرد: خط راه آهن شمابل شرق کشور از گرمسار شروع شده و تا نزدیکی های سبزوار ادامه دارد. لذا به نظر می رسد این منطقه، منطقه وسیعی است و باید مانند سایر خطوط با کوچک و مجزا شدن آن ، میزان رسیدگی و امنیت آن افزایش می یافت.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: ایجاد این حوادث هیچ ارتباطی به موضوع امکانات ندارد بلکه دلیل اصلی آن عدم مدیریت صحیح است. وی ادامه داد: امکانات ریلی کشور با توجه به نسبت های موجود تقسیم می شود اما از آنجا که منطقه شمال شرق کشور منطقه وسیعی بوده و ترددهای این مسیر نیز به دلیل زیارت مشهد بسیار زیاد و بی سابقه است. به نظرم می رسد این منطقه باید در گذشته به دو مسیر تقسیم می شد.
خسروی با اشاره به وجود سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) در این خطوط به قدس آنلاین گفت: با وجود این سیستم در این خطوط ، بلوک بندی های مشخصی در این خطوط شکل گرفته و این طور نیست که یک قطار باید به ایستگاه بعدی برسد تا از آنجا اجازه عبور بگیرد بلکه قطارها پشت سر هم با یک فاصله کوتاه و استانداردی حرکت می کنند. وی افزود: لذا اتفاقی که دیروز در ایران رخ داد اتفاق بسیار نادری است . چرا که با وجود سیستم الکترونیکی اگر سیستم به شما اجازه عبور ندهد دیگر نیروی انسانی در آن دخالت نمی کند.
اگر خاطرتان باشد یکبار حادثه انفجار نیشابور بود و یک بار دیگر هم در همین دولت اتفاق مشابهی رخ داده بود که البته تلفات جانی نداشت.
عضو سابق کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: به نظر می رسد هنوز سیستم مخابراتی راه آهن سیستمی قدیمی بوده و دارای اشکال است که این اشکالات باید سریعا برطرف شده و هر قطاری بتواند با نزدیکترین ایستگاه خود ارتباط مستقیم داشته باشد. وی تصریح کرد: مهم ترین نکته ای که شاید برخی از دوستان در وزارت راه و شهرسازی به آن نگاهی سیاسی دارند این است که منطقه شمال شرق باید کوچکتر و به دو منطقه تبدیل شود تا رسیدگی به خطوط آن افزایش یابد.
خسروی با اشاره به وجود سابقه این حوادث در خطوط راه آهن شمال شرق به خبرنگار "قدس آنلاین" گفت: این چندمین اتفاقی است که در این منطقه رخ می دهد، اگر خاطرتان باشد یکبار حادثه انفجار نیشابور بود و یک بار دیگر هم در همین دولت اتفاق مشابهی رخ داده بود که البته تلفات جانی نداشت.
وی در خاتمه با بیان این موضوع که خط راه آهن شمال شرق پرترافیک ترین خط راه آهن در کشور است اظهار داشت: سال هاست که مسئولین نظام به خاطر اهمیت و ترافیک موجود در این خطوط خواستار برقی شدن آن هستند اما متاسفانه شاهدیم خطوطی که اولویت وحجم ترافیک کمتری دارند در اولویت برقی شدن قرار می گیرند.
نظر شما